torsdag 7 februari 2013

Framsteg - Ensamträning

Vill bara börja med att säga att det inte var speciellt konstigt att Tåga betedde sig som hon gjorde på utställningen i söndags eftersom första löpet drog igång i måndags. Hon är alldeles deppig hemma och vill bara ligga ihopskruvad som en liten boll näääära matte eller husse just nu. Om inte vi sitter i soffan går det även bra att gosa med Junie (ena katten) framför brasan. Bara hon får lite närhet liksom :)

Jo, sen så är det ju detta med ensamträningen. Det går frammåt! I måndags så målade jag lite på övervåningen och David var ute i containern och grejade (med någonting som jag inte har någon aning om, men det blir nog bra). Då fick Tåga vara själv på nedervåningen. I en timme höll jag på att måla och tänkte att jag får se hur hon gör när jag är hemma men inte i närheten, det har liksom varit problem även det. Hon försökte följa med mig upp men då sa jag bara "Du får stanna här, jag kommer snart" Då vände hon och gick och la sig på hennes favoritplats, framför brasan. Där måste hon sen ha legat tills jag kom ner igen en timma senare. GUD SÅ SKÖNT! Innan har det varit ett jäkla liv om jag lämnat henne på nedervåningen och sen gått upp. Men nu äntligen verkar det som om hon förstått att matte och husse går ibland, men dom kommer tillbaka tillslut, ingen idé att stressa upp mig. Så i förrgår så gick både jag och sambon till postlådan för att hämta posten, det tar en liten stund, jag passade även på att gå in i containern och kolla vad sambon grejar med, han organiserade alla sina verktyg (åååh, intressant, not!). Så Tåga var väl själv i alla fall 30-40minuter. Och hon hade inte gjort någonting alls inne! Inte ens jagat katterna som hon brukar göra när vi lämnat henne korta stunder tidigare.
Igår jobbade jag sent och sambon fick ploga vägen hemma innan jag kom hem, så Tåga fick vara själv inne i ca 1 timma igår också, och det gick också superbra!

Så, ikväll ska vi åka och handla, jag och sambon. Hoppas på att det går lika bra som det gjort dagarna innan. Håll tummarna!

Man vill ju liksom kunna lämna hunden själv någon gång ibland utan att huset äts upp eller katterna åker på stryk. Enda gången hon jagar katterna är ju när vi lämnat dom själva tidigare...

Allt detta kanske kan ha att göra med att hon löper just nu och inte orkar stressa upp sig, men då ser jag det som en perfekt tid att faktiskt träna på detta eftersom hon ändå är lugn.


Snöigt i Hällabrottet i morse på väg till jobbet

Troshunden och Junie framför brasan :)

2 kommentarer:

  1. Åh så fin hon är din Tåga. Ville åxå ha en staffe, men fick inte för gubben, men nästa gång struntar jag i vad han säger!! ;)
    Och kul att läsa att ensamträningen går bättre och bättre. Har kikat in här emellanåt, men varit dålig på att skriva :)
    /marie
    ser att det är våran racesida som registreras nu, men den andra är ju naturligtvis :
    www.teamekstrom.se
    ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hon är helt underbar! AmStaff är nog en av världens härligaste hundraser med sina knasiga upptåg och helt orädda, vilket både kan vara bra och lite irriterande ibland ;)

      Radera